בכל פוליסה קיימת תקופת אכשרה שהיא תקופה רצופה וקצובה המתחילה במועד תחילת הביטוח. לכן מקרה ביטוח שאירע במהלכה אינו מכוסה. מטרת תקופת האכשרה היא למנוע מצב שבו אדם רוכש ביטוח בריאות רק כאשר הוא חש שלא במיטבו. תקופות האכשרה משתנות מתכנית לתכנית וממבטח למבטח. כמובן שככל שתקופת האכשרה קצרה יותר, כך טוב יותר ללקוח. את הקבלות ניתן להגיש מיד בתום תקופת האכשרה, בגין בעיות רפואיות שהחלו לאחר תום תקופת האכשרה.
בפוליסת סיעוד קיימת תקופת המתנה - תקופה רצופה וקצובה המתחילה במועד קרות מקרה הביטוח, ורק לאחריה יהיה המבוטח זכאי לתגמול הביטוחי. בדרך כלל תקופת ההמתנה היא חודשיים אלא אם כן הלקוח רכש מוצר עם תקופת המתנה ארוכה יותר של 3 שנים או 5 שנים. מוצר זה נקרא "סיעוד משלים". אין קשר בין תקופת תשלום הפרמיות לתקופת הפיצוי. תקופת הפיצוי נקובה בפוליסה לפי בחירת המבוטח ברכישת הביטוח. בדרך כלל תקופת הפיצוי היא 3 שנים או 5 שנים או לכל החיים, ללא קשר מה היה תקופת תשלום הפרמיות.
פיצוי הוא תגמולי ביטוח קבועים מראש, המשולמים בקרות מקרה הביטוח ללא תלות כלשהי בהוצאות שהוציא המבוטח. שיפוי הינו תגמולי ביטוח המשולמים לספק השירות או למבוטח להחזר הוצאות שהוציא בפועל כפוף להצגת קבלות, ולא יותר מהסכום הקבוע בפוליסה.
דמי ביטוח (פרמיה) הנקבעים במועד תחילת הביטוח אינם משתנים על פי גילו של המבוטח (למעט הצמדה למדד המחירים לצרכן).