האם הילדים שלכם מוכנים לבית הספר של החיים?
הרבה דברים קורים סביב החזרה של הילדים לבית הספר בתחילת ספטמבר. אבל לצד ההתרגשות (או האכזבה) של הילדים ואנחת הרווחה שיש להורים, אנחנו, כאן בקלי, רוצים לנצל את הבמה ולדבר דווקא על מה שכמעט לא מלמדים בבתי הספר: חינוך פיננסי!
בכל שנה יש את התלמידים האלה שסובלים לפני מבחנים ומתלוננים שהם לא מבינים למה הם יצטרכו לדעת טריגונומטריה או ספרות בחיים עצמם, אבל אנחנו יודעים שחינוך פיננסי זה ה-דבר שאותו הם יצטרכו בחיים.
לבנות מגדלים זה נחמד – אם אתם משחקים בלגו
יש משהו מנחם בלראות את הפלוס בעו"ש הולך ועולה וטופח בעקבות חיסכון. אבל כלל אצבע שחשוב להכיר: זה רק למראית עין – כי בעצם הסכום החינני שאתם רואים בעו"ש הולך ומאבד מערכו.
תחשבו על החטיף שאתם הכי אוהבים. כמה הוא עלה לפני שנה וכמה הוא עולה היום? ואז תבינו מה עובר על הכסף שלכם. אם לפני שנה יכולתם לקנות במה שיש לכם בחיסכון רובקאס ברובלוקס, היום תצטרכו לשלם הרבה יותר בשביל לקנות בדיוק את אותו הדבר.
אחד מכללי הבסיס שחשוב להבין זה שכסף שנצבר ונערם בעו"ש מקבל ריבית נמוכה (שלא לומר אפסית), ובמקביל בגלל יוקר המחייה שהולך ועולה הוא נשחק ומאבד מערכו.
מרוב מותגים לא רואים את הילד
האם אתם יודעים מה הטרנד העכשווי? תספרו עד 3! כי עכשיו הוא השתנה והתחלף באחר. ועכשיו? ועכשיו?
המפרסמים יודעים איפה הילדים שלכם נמצאים ברשת, איך הם מדברים ומה הם רוצים להיות – ומכאן הדרך למכור להם סחורה מיותרת קלה יותר.
תוסיפו לזה את העובדה שדור הטיקטוק רוצה את הכל כאן ועכשיו ותבינו שהצורך של הילדים שלכם לרכוש ריגושים מהירים הולך ועולה.
אבל לצד הסחורה המיותרת שממלאת לכם את הבית בפלסטיק זול, משקאות עתירי סוכר וקפאין או סתם ממתקים זרחניים חשוב ללמד את הילדים להפריש חלק מדמי הכיס שלהם, או מההכנסות מעבודה (במקרה של מתבגרים) לחיסכון.
בתור התחלה לא חשוב הסכום – חשובה המשמעת וההתמדה. להזכירכם מה נאמר על הפלא השמיני – ריבית דריבית? וככל שמתחילים בגיל צעיר יותר, הריבית טופחת והופכת משמעותית יותר.
תרגיל שאפשר לעשות עם מתבגרים: בקשו מהם לבחור מותג שהם אוהבים, ותקנו ביחד איתם את המנייה של המותג. עכשיו, במקום לרכוש את הסחורה של המותג, הם רכשו חלק מהחברה. וביחד איתם תעקבו אחרי העליות והירידות של המניה.
חשיפה מגיל צעיר לשוק ההון ולרבדיו תספק להם שיעור פרקטי וחשוב לחיים.
מינוס זה המוצר הכי יקר שלכם. ושל הבנק
רובנו מתייחסים למינוס כאילו הוא "עוד מסגרת" בחשבון – אבל האמת היא שמדובר במוצר הפיננסי היקר ביותר שהבנק מוכר לנו. למה? כי על כל שקל שאתם לוקחים מהמינוס, אתם משלמים ריבית גבוהה בהרבה מזו שתקבלו על פיקדון או חיסכון.
בניגוד להלוואה רגילה עם החזר חודשי ברור ומוגדר, המינוס מתגלגל מחודש לחודש ללא תאריך סיום, והריבית עליו "נוגסת" מההכנסה שלכם כל חודש מחדש. לדוגמה: מינוס של 10,000 ש"ח בריבית שנתית של 10% עולה לכם 1,000 ש"ח בשנה – רק על עצם קיומו.
אם תסבירו להם שמינוס הוא לא כסף נוסף, אלא כסף יקר שאול מהבנק, הם ילמדו להתייחס אליו אחרת: כאל משהו שכדאי להתרחק ממנו.
שיחה פשוטה יכולה להיות: "מה הדבר שאתה אוהב כל כך, ששווה לשלם עליו גם את המחיר על המדף וגם עוד כסף לבנק על עצם ההמתנה?".
לסיכום, העולם שבו הילדים שלנו גדלים הוא עולם רווי פיתויים, מותגים וריגושים מהירים – ואם לא נצייד אותם בכלים נכונים, הם עלולים לשלם מחיר יקר בחיים הבוגרים. אחד מהכלים האלה הוא ניהול כסף חכם. חינוך פיננסי בגיל צעיר יכול לשנות מציאות: להקנות הרגלי חיסכון, להמחיש את ערך הריבית דריבית, ולהראות שכסף הוא לא רק אמצעי הוצאה – אלא גם כלי ליצירת יציבות והזדמנויות.
אין לראות בנאמר תחליף לשיווק פיננסי ופנסיוני המותאם לצרכי הלקוח. השימוש במידע ובנתונים הינו על אחריות הבלעדית של המשתמש.



