מה ההבדל בין קופת גמל להשקעה לקרן השתלמות? – ההשוואה המלאה

גם קרן השתלמות וגם קופת גמל מהוות חלופות לחיסכון בכספים. אז מהם ההבדלים ביניהם, למעט העובדה שקרן השתלמות היא מוצר חיסכון ותיק שקיים עשרות שנים, בעוד וקופת גמל להשקעה נולדה רק לפני שנים ספורות? להלן השוואה מלאה, כולל היתרונות של כל אחת מהן.

קופת גמל להשקעה או קרן השתלמות?מה עדיף? ובכן, בטרם נענה על שאלה זו, חשוב לדעת מה ההבדלים בין אותם מוצרים פיננסיים.

נתחיל ונאמר כי נראה שאין אדם בישראל של 2023 שלא מכיר בחשיבות המכרעת של חיסכון ארוך טווח. כן, בשנים האחרונות הפכנו למבינים הרבה יותר בחיסכון, בהשקעות ובהגדלת ההון האישי שלנו – לטובת צמיחה פיננסית אישית ומשפחתית.

כשמדובר בחיסכון לטווח ארוך, שני שיקולים מרכזיים אמורים להנחות אותנו כחוסכים: תשואה לאורך זמן, והטבות מס. הסיבה לכך היא שכמות הכסף שנפקיד תלויה בנו, ובמובן זה אין הבדל בין פיקדון בבנק לבין קופת גמל להשקעה, למשל. התשואה וההטבות הן שיקבעו בסופו של דבר את הרווח שנוכל לגזור משמירה לאורך זמן על הכסף שלנו.

תחת התנאים הללו, השקעה שמבוססת על שוק ההון דרך קופות ייעודיות מובילה את השוק.

במגזר זה קיימים שני מכשירי השקעה עיקריים שמושכים אליהם את מירב הכספים של הציבור העובד: קרן השתלמות להשקעה וקופת גמל להשקעה. הראשון הוא מוצר פיננסי ותיק בעל היסטוריה ארוכה, והשני הוא מוצר חדש יחסית, שהיכה גלים בשוק.

קופת גמל להשקעה מול קרן השתלמות להשקעה – ההבדלים

להלן הבחנה בין השניים:

מה היא קופת גמל להשקעה ומה הם יתרונותיה?

קופת גמל להשקעה היא מכשיר פיננסי עבור חיסכון פרטי שהושק ב-2016. היא נפתחת על ידי החוסך באופן עצמאי אל מול בית ההשקעות.
להבדיל בין קרן פנסיה או בקופת גמל לחיסכון, קופת גמל להשקעה אינה בנויה כדי לקלוט הפקדות שמגיעות ממעסיק אלא רק עבור הפקדות שמגיעות מהחוסך.

הכספים שמופקדים לקופת הגמל להשקעה מושקעים בניירות ערך בשוק ההון, על ידי מנהל השקעות מקצועי, כאשר המטרה היא להניב תשואה לאורך זמן לחוסכים.

ההשקעה מנותבת לפי מסלולים (אג"ח, מניות, מעורב, שקלי, כללי וכן הלאה) שמגלמים רמות סיכון שונות.

בקופת הגמל להשקעה ניתן להפקיד כל סכום בכל תדירות, עד לתקרה מוטבת של 76,449.63 שקלים בשנה קלנדרית. בשגרה, ניתן למשוך את הכסף בכל עת, בכפוף לתשלום מס רווחים הון של 25%. החוסך זכאי לזיכוי מס בשיעור 4.5% מההפקדה לקופה.

בנוסף, יש הטבות מס משמעותיות נוספות שצורפו לקופת הגמל להשקעה, שנקראת לעתים גם קרן גמל להשקעה. כך למשל, מעבר בין מסלולים או אף מעבר מגוף מנהל אחד לאחר אינם גורמים לאירוע מס בקופ"ג להשקעה; וחשוב ביותר, ניתן למשוך את הכספים בפטור ממס רווחי הון בצורת קצבה פנסיונית חודשית, במידה ומנתבים אותם לקופה משלמת קצבה (קרן פנסיה או קופת גמל) לאחר גיל 60.

יתרונות קופת גמל להשקעה

  • גמישות בהפקדות – בקופת גמל להשקעה ניתן להפקיד סכום נמוך כמו 100 שקלים, וכל סכום לבחירת החוסך עד לתקרה השנתית. ניתן להפקיד בקצב חודשי קבוע או פשוט להעביר את הסכום שנותר בחשבון הבנק בסוף החודש.
  • נזילות – הכספים אינם "נעולים" ולא מוטלים קנסות על משיכתם בשום עת. לכן קופת גמל להשקעה משמשת רבים כקופת חירום או חיסכון גמיש, כי ניתן תמיד למשוך ממנה. רק צריך לשלם מס רווחי הון.
  • ניהול מקצועי – קופות הגמל להשקעה מנוהלות בבתי ההשקעות המובילים תחת ניהול השקעות מקצועי.
  • הטבות מס – קופת הגמל להשקעה מציעה הטבות מס בהפקדה ובמשיכה, ואף פטור מלא ממס רווחי הון לאחר גיל 60.
  • פשטות התהליך – כל אחד יכול לפתוח קופת גמל להשקעה, בכל מצב משפחתי ועם כל סכום.

על מנת לקבל תמהיל השקעה מותאם אישית בהתאם למטרות ולפרופיל סיכון המשקיע, רצוי להיוועץ עם מומחה בתכנון וניהול קופת גמל להשקעה.

מה היא קרן השתלמות להשקעה ומה הם יתרונותיה?

קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון פיננסי לטווח בינוני שיועד במקור לעובדים במקצועות ההוראה – מורים, מנהלות בתי ספר וגננות. מטרת החיסכון היתה לממן השתלמויות מקצועיות עבור עובדים אלה, ומכאן שמו. כיום, כל עובד, שכיר או עצמאי, יכול להחזיק קרן השתלמות.

גם במקרה של קרן השתלמות, הכספים מושקעים בניירות ערך בשוק ההון. וגם כאן, ההשקעה מנותבת לפי מסלולים (אג"ח, מניות, מעורב, שקלי, כללי וכן הלאה) שמגלמים רמות סיכון שונות. קרנות ההשתלמות מנוהלות באופן אקטיבי על ידי מנהלי השקעות.

עבור שכירים, קרן ההשתלמות נפתחת על ידי המעסיק, כאשר המעסיק גם משתתף בהפקדות אליה. להבדיל מקרן השתלמות לשכירים, עצמאים נדרשים לפתוח בעצמם קרן ההשתלמות מול בית ההשקעות. אחוזי ההפקדה המקסימליים לקרן השתלמות הם 2.5% מהשכר מצד העובד, ו-7.5% מהשכר מצד המעסיק.

קרן השתלמות להשקעה מציעה הטבות, כמו היכולת למשוך את כלל הכסף שנחסך בפטור מלא ממס רווחי הון, לאחר תקופה של 6 שנים. בנוסף, אצל עצמאים ההפקדה לקרן תירשם כהוצאה מוכרת לצורכי מס, ושכירים לא משלמים מס הכנסה על החלק מהשכר מופקד לקרן על ידי המעסיק.

הטבות אלה ניתנות עד לתקרה שנתית. את הפטור ממס רווחי הון מקבלים עבור הפקדות שנתיות של עד 19,920 שקלים. את ההוצאה המוכרת לעצמאי גוזרים עד לתקרה שנתית של 12,775.72 שקלים. ואת החלק מההפקדות שפטור ממס הכנסה עבור שכירים גוזרים עד תקרה של 15,712 שקלים. ניתן להפקיד לקרן יותר, אך כל סכום מעל התקרה לא יזכה בהטבות שצוינו.

>>>מהו הפער האמיתי בין מי שפודה קרן השתלמות בכל 6 שנים, לבין מי שממתין בסבלנות עד גיל הפרישה?

יתרונות קרן השתלמות

  • חיסכון לטווח זמן בינוני – פנסיה, קופת גמל להשקעה וביטוח מנהלים, כולם מכוונים לחיסכון לטווח הארוך, וכך בנויות הטבות המס בהם. קרן השתלמות היא המכשיר הבודד שמעניק הטבות מס בטווח הבינוני.
  • הטבות מס – האפשרות להפריש לחיסכון ישירות מתלוש השכר, או לדווח את ההפרשה כהוצאה מוכרת, מעניקה לשכירים ולעצמאים הטבות מס שלא קיימות במכשירים מתחרים.
  • ניהול מקצועי – קרנות ההשתלמות מנוהלות בבתי ההשקעות המובילים תחת ניהול השקעות מקצועי.
  • פטור ממס רווחי הון – גולת הכותרת של קרנות ההשתלמות, היכולת להגיע למצב של פטור ממס רווחי הון מהר יותר מכל מכשיר השקעה אחר: לאחר 6 שנות חיסכון, או אף לאחר 3 שנים בלב במידה והכסף הולך להשתלמות מקצועית.

בחירה נכונה של קרן השתלמות חשובה מאוד לרווחה הכלכלית העתידית ולכן רצוי שיתבצע מעקב ופיקוח על ביצועי הקרן לטווח הארוך.

טבלה השוואתית בין קופת גמל להשקעה לקרן השתלמות להשקעה

בהמשך להצגת המאפיינים הייחודיים, ההבדלים והיתרונות של כל אחד מהכלים הפיננסיים הפופולריים ביותר בישראל, נציין כי אלו מנוהלים באופן מקצועי בבתי ההשקעות אשר משקיעים את כספי החוסכים בשוק ההון לפי מסלולים, כשניתן לעבור בין מסלולים ללא תשלום מס.

בנוסף לכך, להלן טבלה עם פירוט יותר מלא של ההבדלים הקיימים בין קופת גמל להשקעה לבין קרן השתלמות:

קופת גמל להשקעה קרן השתלמות
פתיחת החיסכון קופת גמל להשקעה נפתחת על ידי כל אדם עבור עצמו או ילדיו קרן השתלמות נפתחת על ידי המעסיק עבור העובד, או על ידי העצמאי עבור עצמו
הפקדות הפקדות עצמאיות בתדירות משתנה עד 2.5% מהשכר מצד העובד, ו-7.5% מהשכר מצד המעסיק
תקרת ההפקדה המוטבת 76,449 שקלים בשנה 19,920 שקלים
משיכה בכל עת בכפוף למס רווחי הון, או בפטור ממס כקצבה לאחר גיל 60 לאחר 6 שנים בפטור ממס רווחי הון
הטבות מס בהפקדה זיכוי מס בשיעור 4.5% מההפקדה לקופה עבור עצמאים, ההפקדה נרשמת כהוצאה מוכרת לצורכי מס.לעומת זאת, שכירים לא משלמים מס הכנסה על החלק מהשכר שמופקד לקרן על ידי המעסיק

 

 

אין לראות בנאמר תחליף לשיווק פיננסי ופנסיוני המותאם לצרכי הלקוח. השימוש במידע ובנתונים הינו על אחריות הבלעדית של המשתמש.

כתבות נוספות באותו נושא