תחזית כלכלית זהירה לשנת 2024 – מגמות וטרנדים בתחום הפיננסי

כל מה שצפוי בכלכלה ב-2024. כיצד צפויות בחירות בארה"ב, מלחמות, אינפלציה, צמיחה, מדיניות פיסקלית להשפיע על התחום הפיננסי ושוק ההון.

עם פתיחת השנה החדשה, אנו מנסים לזהות את מגמות וטרנדים שייתכן ויאפיינו את הנוף הכלכלי והפיננסי בישראל ובעולם ובהתאם לזאת יעניקו תחזית כלכלית לשנת 2024. כיוון שאנחנו לא יכולים לחזות את העתיד, אנחנו נישאר ברמת המציאות, וננסה להקשיב למומחים, לעקוב אחרי הגרפים ולהעניק תחזית זהירה לשנה הקרובה.

אלה יכולים לספר לנו סיפור אמין על כיוונים שאליהם עשויה הכלכלה להגיע השנה, בהתאם למגמות העבר, לצפי להחלטות מדיניות שונות ולגורמים המשפיעים על הכלכלה ברמת המאקרו – מלחמות אזוריות (כולל זו שמתחוללת בימים אלה בישראל), אתגרי סחר, בחירות בארה"ב ועוד.

בכל מקרה, אין לראות באלה תחליף לניהול השקעות אחראי, למעקב אקטיבי אחר ההתרחשויות ולהתנהלות פיננסית מקצועית ומותאמת אישית לכל לקוח.

להלן תחזית פיננסית זהירה לשנת 2024, במס' נקודות מרכזיות:

1. בישראל – מחפשים התייצבות במדדים בשנת 2024

ריבית –  שנת 2024 נפתחה בישראל עם סנונית מוניטרית ראשונה, שייתכן שמסמנת את המגמה לשאר השנה, גם בעולם: בנק ישראל הפחית את הריבית במשק ב-25 נקודות האחוז, לרמה של 4.5%. בכך הסתיימה תקופה של כמעט שנתיים של העלאות ריבית. ישראל היא המדינה הראשונה לבצע הפחתה של הריבית במשק מבין מדינות OECD.

בסמוך להודעה על הריבית, בנק ישראל הוציא הודעה ובה נאמר: "על רקע המלחמה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. תוואי הריבית ייקבע בהתאם להמשך התכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית". לפי בנק ישראל, שיעור האינפלציה במהלך שנת 2024 צפוי לעמוד על 2.4%.

צמיחה – בנובמבר פירסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר דו"ח עדכון לתחזיות הצמיחה במשק. לפי משרד האוצר, תחזית צמיחת התוצר לשנת 2023 עודכנה כלפי מטה והיא עומדת על 2%, לעומת העלאה שהיתה צפויה ל-3.4%, כלומר המלחמה "קיצצה" 1.4% בתחזית הצמיחה.

עבור תחזית כלכלית לשנת 2024, הבנק צופה צמיחה שנתית של 1.6% בלבד. לפי הדו"ח העדכני של בנק ישראל, מינואר 2024, התוצר צפוי לצמוח ב-2% בשנים 2023 ו-2024, וב-5% בשנת 2025.

>>>מה מניע צמיחה כלכלית ומה המצב בישראל? כל התשובות במאמר 

גירעון – בנק ישראל מציין באותו הדו"ח שהפגיעה בפעילות המשקית עקב המלחמה בדרום הובילה לירידה חדה בהכנסות ממסים כבר ברבעון הרביעי של 2023, ושזו תימשך לאורך כל שנת 2024 ותפחת בהדרגה עם התאוששות הפעילות. הבנק מעריך שהוצאות הממשלה על ביטחון, שיקום האזורים שנפגעו ותשלומי הריבית – יהיו גבוהות משמעותית מאלו שהיו צפויות אילולא המלחמה. לאור זאת, חוזה הבנק גידול בגירעון – של כ-4.0% כשיעור מהתוצר בשנת 2023, 5.7% בשנת 2024 ו-3.8% בשנת 2025.

באופן כללי, ניתן לומר כי שנת 2023 התאפיינה בתנודתיות גבוהה ובניגוד למגמה בעולם. המדדים המובילים בת"א רשמו ביצועי חסר אל מול מדדי המניות בעולם. בסיום השנה ת"א 125 עלה בכ- 4%, מדד הבנקים טיפס במעל 10% , מדד הנדלן עלה ב כ8% ואילו סקטור הנפט הגז עלה בכמעט 40% גם שוק אגרות החוב סיים את השנה בעליות הן אגרות החוב הממשלתיות והן אגרות החוב הקונצרניות.

שני האירועים המשמעותיים השנה הינם הרפורמה המשפטית שהביאה לחוסר ודאות בשוק, להפגנות נרחבות ברחבי המדינה מתחילת השנה ולהמשך העלאות הריבית במשק. וכמובן, מלחמת חרבות ברזל – פרוץ המלחמה שעדיין מתקיימת במלוא עוצמתה בדרום ובצפון והשלכותיה השליליות על המשק.

המסחר הושפע מאוד הן מהרפורמה המשפטית והן מהמלחמה. שהביאו לחששות מפני השלכות שליליות על הכלכלה ובעקבות כך גם החששות מהורדת דירוג של מדינת ישראל. הדבר גרם להרבה מהמשקיעים להסיט כסף לחו"ל.

2. בעולם – צפי לתחילת הורדת ריביות לאורך שנת 2024

גם בנושא הריבית, שקשור באופן הדוק להתנהגות האינפלציה, קיימת הסכמה נרחבת לגבי כך שאנו רואים את סיום העלאות הריבית ברחבי העולם. מבחינת מדדים פיננסיים לשנת 2024, הריבית צפויה להתחיל לרדת בהדרגה.

כאמור, ישראל היתה הראשונה בקרב המדינות המפותחות להפחית ריבית ב-2024. כאמור, במגזין האקונומיסט מציינים שבנקים מרכזיים, כולל הפדרל רזרב בארה"ב, יתחילו להפחית את הריבית, כאשר האינפלציה תמשיך להתמתן.

בג'יי.פי מורגן צופים שאם האינפלציה תמשיך במסלול ההתמתנות שלה ברבעונים הקרובים בהתאם ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי בארה"ב, אנחנו נראה הורדות ריבית של הפדרל רזרב של 25 נקודות בסיס בכל פגישה החל מיוני, מה שיביא את ריבית הפד ל-4.00%-4.25% בסוף 2024.

 

3. תחזית למיתון הדרגתי באינפלציה העולמית

הקונצנזוס בשוק הוא שאנחנו נמצאים בסיומו של גל עליות המחירים ששטף את העולם בשנתיים האחרונות, וזאת בתנאי שלא יתחדש גל עליות מחירים כתוצאה מהמלחמה עם החותים. כך למשל, אנליסטים של יחידת המחקר של סטנדרד אנד פורס, צופים כי מגמת הירידה באינפלציה תימשך אל תוך 2024.

הירידה הראשונית החדה באינפלציית המחירים לצרכן העולמית מסוף 2022 נעצרה באמצע 2023, מה ששיקף התאוששות במחירי האנרגיה.
אינפלציית הליבה הדביקה את העליות, במיוחד עבור מגזרי השירותים. ב-S&P חוזים אינפלציה עולמית שנתית של 4.7% בשנת 2024, מה שמשקף ירידה מהערכות אינפלציה של 5.6% ב-2023 ו- 7.6% ב-2022.

4. הצפי שהצמיחה בארצות הברית ובאירופה לא תממש את הפוטנציאל

לפי S&P, שיעורי צמיחת תמ"ג (תוצר מקומי גולמי) ריאלי שנתית חלשים יותר צפויים בכל הכלכלות הגדולות ב-2024 בהשוואה לשנת 2023. המגמה תהיה תואמת למטרת העל – להחזיר את האינפלציה לשיעורי היעד.

לפי הדו"ח של בנק ישראל, התוצר במשקים המפותחים בעולם צמח בשיעור של 1.3% בשנת 2023, והוא צפוי לצמוח ב-2024 בשיעורים של 0.8% ושל 1.5% בשנת 2025.

התוצר הריאלי השנתי העולמי צפוי לצמוח בקצב איטי יותר ב-2024 – 2.3% בהשוואה לתחזית הצמיחה ל 2023 -2.7%. אם כי לפי האנליסטים של S&P, חוזק באזורים מסוימים (כולל אסיה-פסיפיק) יסייע למנוע מכה קשה לכלכלה העולמית.

ספציפית בארה"ב, בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן צופה שגידול התוצר הריאלי ינוע בין התרחבות קלה להתכווצות במשך רוב השנה. לאחר מעקב אחר צמיחה טובה מהצפוי של 2.8% בתוצר הריאלי ב-2023, בבנק צופים קצב התרחבות של 0.7% בלבד ב-2024.

5. בשוק ההון בארה"ב מצפים ל'נחיתה רכה' והרחבת שולי רווח ב-2024

שוק המניות העולמי זינק לשיאים ב-2023. מדד ה-S&P 500 טיפס השנה בכמעט 25%. מדד הדאו ג'ונס זינק ב-13% ומדד הנאסד"ק עתיר הטכנולוגיה עלה ב-44%. בדו"ח שפורסם לקראת סוף השנה על ידי מורגן סטנלי, הצביעו על כך שהרווחים שסופקו על ידי S&P 500 נוצרו באותן דינמיקות שנראו לאחרונה בשנות ה-70. במבט קדימה לעבר שנת 2024, השאלה המרכזית שנשאלת בוול סטריט: האם העליות יימשכו?

לפי ABC News, אנליסטים מצביעים על כך שהביצועים הטובים בשוק נבעו במידה רבה מאופטימיות לגבי הסיכויים ל"נחיתה רכה" בכלכלה, שבה האינפלציה יורדת לרמות נורמליות , הריבית מתחילה לרדת והכלכלה לא סובלת ממיתון. התלהבות המשקיעים מהתפתחויות בנושא הבינה המלאכותית, תרמה גם היא לעליות בשווקים.
ומה צופן העתיד? לפי מורגן סטנלי, במחצית הראשונה של 2024, הסיכונים לצמיחה הגלובלית – המונעים על ידי המדיניות המוניטרית – עדיין גבוהים, והתקשות ביצירת רווחים עשויה להימשך עד תחילת 2025 לפני שהתאוששות תתפוס תאוצה.

ככול שהריבית תרד בשנת 2024, ההשפעה שלה על התחזקות הצמיחה צפויה להתרחש רק במחצית השנייה של השנה. "אנחנו חושבים שאי-ודאות בטווח הקרוב תפנה את מקומה להמשך עליות במניות בארה"ב", אמר מייק ווילסון, מנהל השקעות ראשי ואסטרטג מניות אמריקאי ראשי של מורגן סטנלי. ווילסון מצפה שהצמיחה ברווחים תישאר איתנה עד 2025: "מינוף תפעולי חיובי וצמיחת פרודוקטיביות מבינה מלאכותית אמורה להוביל להרחבת שולי רווח".

לסיכום

לאור הצפי להמשך ירידת האינפלציה והריבית בשנת 2024 בכל העולם, והצפי לירידת שיעור הריבית שנקבל על הפיקדונות והקרנות הכספיות בבנק, אנו ממליצים להעביר כספים אלו לאיגרות חוב ומניות בארץ ובחו"ל ככול שהריבית תלך ותרד כדי להנות מתשואות שנתיות גבוהות ורווחי הון לטווח ארוך. מעקב צמוד אחר תחזיות וסקירות כלכליות ופיננסיות, לצד השפעות פוליטיות מאפשר לנו לנהל הון, חיסכון ותכנון פיננסי ארוך טווח בצורה מיטבית.

אנו נמשיך לעקוב אחרי מגמות, התממשות או התבדות של התחזיות גם במהלך 2024. בינתיים מזמינים אתכם להירשם לניוזלטר החודשי שלנו לקבלת סקירות כלכליות ומקצועיות על שוק ההון שכותבים המומחים של קלי וכך להישאר מעודכנים ומעורים.

בברכת שנה אזרחית שקטה ונעימה.

אין לראות בנאמר תחליף לשיווק פיננסי ופנסיוני המותאם לצרכי הלקוח. השימוש במידע ובנתונים הינו על אחריות הבלעדית של המשתמש.

כתבות נוספות באותו נושא