חינוך פיננסי לילדים: שיחה עם מיכל דליות וליטל עשאל
איך מסבירים מה זה חיסכון ולמה לא קונים לי אופניים היום? מה הוא תפקידם של דמי הכיס? ואיך משמשים דוגמה אישית? שיחה על כסף ועל ילדים, לכבוד יום הילד 2024
בעולם שבו ילדים נחשפים למסרים צרכניים מגיל צעיר, חינוך פיננסי הפך לחלק בלתי נפרד מתפקידם של ההורים. איך ננחיל לילדינו ערכים כמו חיסכון, ניהול תקציב והתנהלות פיננסית נבונה? לרגל יום הילד הבינלאומי, שחל כל שנה בנובמבר, התיישבנו לשיחה מעניינת עם שתי מומחיות משני צדי המשוואה: ליטל עשאל, סמנכ"לית הלקוחות שלנו בקבוצת הפיננסים קלי ומיכל דליות, מומחית למערכות יחסים במשפחה ומייסדת מרכז מיכל דליות להדרכות הורים והכשרת יועצות ויועצי משפחה.
“הורים רבים שואלים מתי להתחיל בחינוך פיננסי,” מספרת דליות, “אבל האמת היא שזה מתחיל הרבה לפני שאנחנו מדברים על כסף בכלל.” לדבריה, כמו בתחומי חינוך אחרים, הבסיס מתחיל כבר בגיל צעיר מאוד: “לחסוך, להתאפק, לחכות בסבלנות, לא לקבל מיד מה שרוצים – כבר מגיל צעיר אנחנו מפתחים שריר של איפוק ומוטיבציה”.
עשאל מוסיפה: “ההתנהלות המרכזית של ההורים היא מראה של איך הילד יגדל ואיך יתנהל עם כסף. לכן החינוך הפיננסי חייב להתחיל קודם כל בהורים.”
ואכן, אחד המסרים המרכזיים שעלו בשיחה הוא חשיבות המודל ההורי. “ילדים לא לומדים מדיבורים”, מדגישה דליות, “הם לומדים ממה שהם רואים. אם אנחנו נכנסים לחנות והילד רוצה הכל, ואמא אומרת 'לא מותק, אנחנו שומרים על הכסף שלנו' – הוא לא מבין מה זה 'חוסכים', אבל הוא שומע ולומד שלא מבזבזים.”
דמי כיס: הכלי החינוכי המושלם
נושא מרכזי בחינוך פיננסי הוא דמי הכיס. “יש לזה חוקים מאוד ברורים,” מסבירה דליות. “אם אני רוצה שהילד שלי יבין פיננסים, לא יהיה בזבזן, יעריך כסף והשקעה – אנחנו צריכים להתחיל עם דמי כיס. אבל צריך לשים לב – לפני כיתה א' זה לא מתאים, מבחינת ההתפתחות הקוגניטיבית”.
הכללים המרכזיים לניהול דמי כיס כוללים:
1. קביעת סכום קבוע ומותאם לגיל.
2. הכסף שייך לילד לניהולו העצמאי.
3. לא מלווים או נותנים סכום נוסף כשנגמר הכסף מדמי הכיס.
4. לא מונעים דמי כיס כעונש על התנהגות.
חשוב מאוד לא לקשור את דמי הכיס בהתנהגות של ילדים. היית 'ילד רע'? הרבצת לאחותך? לא עשית שיעורים? אין לזה קשר. מדובר פה על חינוך פיננסי.
חיסכון לטווח ארוך
אחד האתגרים הגדולים בחינוך פיננסי הוא לימוד החשיבה לטווח ארוך. “ילדים צעירים מתקשים לדמיין את עצמם בעתיד,” מסבירה דליות. “אבל אפשר לנצל הזדמנויות – למשל כשילד רוצה משהו יקר, אפשר להפוך את זה לתרגיל בתכנון כלכלי: כמה זה עולה? כמה זמן צריך לחסוך? מה המשמעות של הוויתור על דברים אחרים?
נניח שהילד רוצה אופניים עם 18 הילוכים שעולים המון כסף. כהורה אני לא חושבת שהוא צריך את זה. במקום לסרב מיד, אפשר להציע גישה חינוכית ולומר מבחינתנו זה המון כסף לא הכרחי. אנחנו מעדיפים לחסוך לדברים שיש להם ערך גדול יותר עבורנו, כמו חופשה משפחתית. אבל – מכיוון שיש לך כסף משל עצמך ואתה יכול לצאת לעבוד, בוא נתכנן איך אתה יכול להשיג את זה בעצמך.
מיכל וליטל סיכמו את הפודקאסט עם כמה תובנות משמעותיות:
1. חובה להכניס חינוך פיננסי הביתה – זו חובה מוסרית וערכית של הורים. לא לחנך היום פיננסית זה כמו להאכיל את הילדים בג'אנק פוד כל החיים.
2. להיעזר באנשי מקצוע – יש מומחים שזה תחומם. כמו שיש מומחים לאמנות או דרמה, יש מומחים לניהול פיננסי, גם לילדים.
3. “לזכור שהחינוך הפיננסי מתחיל בנו – הילדים לומדים ממה שאנחנו עושים, לא ממה שאנחנו אומרים”.
כמו בכל תחום חינוכי, ההצלחה היא היכולת לעבור מכישלון לכישלון בלי לאבד התלהבות. זה מה שאנחנו צריכים ללמד את הילדים – להתאפק, לחכות בסבלנות, לראות שלאחרים יש, אבל לדעת שגם אני אגיע למטרה שלי בדרך שלי.
>>להאזנה בפודקאסט המלא דרך ספוטיפיי, לחצו כאן